Argumentation om koncentrationssvårigheter och dess lösning

OBS. Observera att jag skriver enbart med fakta och tankar från mitt egna huvud, inget av detta baseras med andra ord på vetenskapliga bevis eller liknande som jag kan försvara mig med. Jag skriver dock i tron om att jag har en viss poäng med det hela och hoppas att de flesta delar min åsikt. Om inte, må ni brinna i Satans eldar.

Koncentrationssvårigheter är ett allt vanligare problem i dagens samhälle. Mycket pga allt surr och stök i klassrummen vilket inte heller verkar avta. Detta är ett stort problem som rör både mig och många tusen mer eller mindre studievilliga elever landet över. Betygen går ner vilket leder till att vi kanske inte kommer in på de gymnasie/högskolelinjer vi tycker är roliga att fortsätta med, med vilket jag själv anser är extremt viktigt för att orka med fortsatt utbildning. Ingen motivation - ingen bra inlärning om någon alls.

Hur ska då detta åtgärdas? Olika medel fungerar på olika människor, men jag tänker främst lyfta fram det medel som fungerar bäst på mig och säkerligen en stor andel av resten också. Koncentrationssvårigheterna har klorna i alltför många av oss studenter, och bland alla lösningar tänker jag den här gången tala om uppfinningen som kan stavas på två bokstäver och en siffra: Mp3.

Varför är denna musikspelare en så magisk manick? Jo, det ska jag tala om för dig. En Mp3 försluter bubblan man behöver för att kunna koncentrera sig (kom ihåg att alla har olika lätt för det, självfallet finns det de som kommer in i koncentrationen utan att ens behöva försöka. Dessa väljer jag att kalla tjockskallar då de kan arbeta ostört även utan hjälpmedel som stänger ute distraherande subjekt. Nåja. Jag fortsätter att tala för oss mindre tjockskalliga).

Musiken från en Mp3 går direkt in i örat och skapar därmed en barriär som skickligt stänger ute alla distraherande småljud som utan tvekan är främsta orsaken till koncentrationsproblem. Ser man något kan man stänga ögonen, men i ett klassrum utan Mp3 kan det vara svårt att inte snappa upp de enstaka(?) ljud som alltid finns i där i klassrum, varesig det är penna mot papper eller en/flera hormonstinna små tonårsflickor/pojkar som inte har förståelse för hur viktigt det faktiskt är att lära sig (eller som rentav har koncentrationssvårigheter själva, och som söker utlopp för frustrationen över att inte klara av att arbeta effektivt?).

Men... Mp3n låter ju också, borde inte musiken i sig vara distraherande? ..kan många okunniga tänka. Självklart att vissa kan ha svårt att arbeta i musik med, men i överlag är det lättare att 'glömma bort' ljud om det är många ljud som låter till skillnad från om man hör enstaka. T ex: Hör du när din kompis pratar med dig i mitten av ett publikhav på en konsert? Skulle inte tro det. Däremot hör du garanterat ljudet av en vattenkran som står och droppar i närheten av ditt rum på natten. Enstaka ljud tenderar att vara mer irritabla och distraherande än många ljud på en och samma gång. Det är så vi apdjurs öron(hjärnor?) fungerar, varesig vi vill eller ej. You get my point.

Så, jag ska nu agera röst åt många tusen okoncentrerade ungdomar (även för dem som inte har kommit på denna materiella lösning, eller ens som tänkt tanken på problemet). Vi hormonstinna tonåringar behöver en magisk manick, en bubbelförslutare, en skyddande sköld mot alla ljudliga distraktioner som inte går att undkomma på auditiv nivå i skolmiljö. Och det fort! Innan våran ungdom är förslösad på problem många inte ens är medvetna om. Jag, Tanya Nana Chailom, agerar röst åt oss stackars ungdomar och uttalar mig för att denna tortyr, så kallad okoncentration, ska få ett slut (eller åtminstone reduceras): Mp3 till utlåning i skolan, alternativt att Mp3bidrag blir något alla ska ha rätt till ! (självfallet med rätt för indragning, missbrukas detta får ungjävlarna fan ta och skylla sig själva).


- Tanya Nana Chailom SV
Ht 10,  Pihlskolan

Egna tankar om texten: Vad i helvete blev det här? Blev det ens en argumentation ? Inte en aning om det duger till uppgiften den var menad till. Fan, har inte en aning om jag fick med alla olika delar i en argumentation som man ska ha. Antagligen inte. Vafan. Men vad kan man egentligen förvänta sig från mig. jag är trots allt hopplös..

Jag baserade det hela på en snilleblixt jag fick när jag tvättade händerna på skoltoaletten, vilket var ''GE MIG EN MP3SPELARE!!''. Det var tio minuter kvar av lektionen, och jag hafsade ihop något smått som efter lite sprit blev denna text. Tro mig, jag jobbar bättre med skolarbeten när jag druckit lite, som att någon sorts spärr släpper eller något sånt. Kommer dock inte bli alkoholist för skolarbeten, nej ni, så ni kan vara lugna ni som tänkte det. Bara det att man ibland får ta till extra hjälp, speciellt när man är så dum i huvudet som jag är..

Feedback uppskattas!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0