Glöggmeister

Kvällens nyskapade glögg har vi döpt till Glöggmeister. Jag kokade upp aloholfri glögg med färsk ingefära,
kanelstång och apelsin, tillsatte lite lättglögg av annat märke och blandade i jägermeister. Inga stora mängder.

Alla som satt runt fikabordet jag dukat upp i princip grimaserade av tanken. Men man vet ju inte såvida man inte provar, och det var även detta vi gjorde. Jag tyckte inte att idén lät dålig alls i mitt huvud, kryddigt + kryddigt = balans? Det måste ju slå ut varann? Vilket det gjorde. Glöggmeister är något jag absolut dricker igen.

Värt att nämna är även att jag inte gillar starkvinsglögg, glögg med alkoholhalt överhuvudtaget
(inte färdigblandad sådan iallafall).

TRY IT!
1-2 kanelstång
lite malen kanel
1 liter alkoholfri glögg
½ apelsin (skalad och skuren)
½ färsk ingefära (skalad och skuren i bitar)
socker om glöggen inte är tillräckligt söt (eller om apelsinens syrlighet tar över)

Jägermeister tillsätts efteråt, 20-30% Jäger i glöggen gör fint. Inga fel med större mängder heller, men då tar det över. Rekommenderas endast till dem som verkligen gillar Jäger.

Allt detta (förutom jäger) ska nästan koka upp och sen stå varmt och dra i några timmar om man har tålamod till det.
I mitt fall fick den dra i ca 4 h.
Random bildstöld från Google i brist på egen dator.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0