Morotskakor och negerbollssmet

Idag har jag varit på jobbet, för att efter det åka till Kulturskolan och spela piano och baka till Caféet de ska ha här under Vårskrik i Hällefors i helgen. Gjorde morotskakor och negerbollsmet, och jag blev faktiskt nöjd för en gångs skull ! Inte ofta jag blir det :)

Självklart kunde jag inte måttena i huvudet, så jag improviserade lite (glömde att kolla receptet på jobbet..). Ska försöka minnas mängderna jag hade ner i smeten, så jag kanske kan göra om allt så perfekt som det blev. Blev skitbra konstistens på morotskakan ! Åh, vad lycklig jag känner mig, haha ..

OBS! Mängderna är inte exakta, jag gissar bara på hur mycket
jag hade ner. Variera gärna efter tycka om ni tänker prova själva.
  • 6 ägg
  • 3,5 dl rapsolja
  • 4,5 dl socker
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 3 stora rivna morötter
  • rejält med kanel
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 2 tsk bikarbonat

Créme cheese frosting - det ska bli en halvfast, gräddvit smet. Tillsätt lite mer eller
mindre av ingredienserna allt eftersom, jag minns inte exakt hur mycket jag hade ner ..
  • 400g créme cheese
  • 100g smör
  • 1,5 frp florsocker
  • ½ citron (bara citronsaften)



 

Vsst kunde jag skurit dem bättre, men jag hade lite bråttom .. (dålig ursäkt, haha)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0