Middagsbjudning med smak av curry, ons 30 jun

Idag bjöds det på fiskgryta med koriander och gul currydoft. Jag bjöd över Harald och runt 19snåret åt vi grytan tillsammans med ris (jag provade att ha grytan till snabbmakaroner, och personligen tycker jag att det var godare). Till efterätt blev det vanilj/jordgubbsglass och varm blåbärspaj, oh nom nom nom.

Vill man ha en kycklinggryta istället för fiskgryta är det bara att byta ut fisken mot kyckling, tror jag har ett sådant recept någonstans om man bläddrar i Cookingkategorin. Mängden fisk kan anpassas efter önskemål.

  • 1 frp fryst tonfisk (eller vad man nu vill ha för fisk, lax fungerar riktigt bra det med)
  • 400g kokosmjölk
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 stor paprika
  • 2 stora tomater
  • 1 hel purjolök
  • 2 gula lökar/rödlökar
  • 3 hackade vitlöksklyftor
  • frysta ärtor/morotstärningar
  • x antal tärnade champinjoner (kan självklart uteslutas)
Kryddor:
  • Mängder med koriander (jag använde mig av torkad sådan nu)
  • Gul curry (går att byta ut mot röd/grön currypasta)
  • Vitlökspulver
  • Svartpeppar
  • Timjan (som knappt smakade något, så den kan nog uteslutas)
  • Cayennepeppar
  • Paprikapulver
  • Allkrydda (istället för salt)
Skiva löken och fräs den med en klick smör. Lägg ner vitlöksklyftorna och låt den steka med en liten stund, tillsätt sedan champinjonerna som även de ska få sig lite stekos. Häll på lite curry, inte allt! och var sen snabb att vända ner creme fraichen. Rör runt till en gul gegga och skiva sen hela purjolöken för att omgående lägga ner den i geggan. Ner med de frysta ärtorna/morötterna och rör runt tills de tinat lite lagomt mycket.

Häll på kokosmjölken och rör runt litegranna. Tärna paprikan och skär tomaterna i ganska stora bitar. Ner med det i grytan och låt allt koka en kort stund innan du lägger ner fisken som du tärnat i stora bitar. Rör försiktigt runt i grytan så att fisken inte faller sönder helt och smaka av med alla kryddor (glöm inte curryn, även om du redan haft i litegrann!).

Är du osäker på hur du ska krydda, häll ner lite av varje och smaka av då och då med en sked.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0