Kalorisnål broccolisoppa med mystisk kulör

Nu har det varit så jävla mycket chokladinlägg att det tamigfan är dags för lite riktig mat. Broccolisoppa är vad som bjuds på idag, tyvärr har jag bara recept för en enorm kastrull som skulle kunna mätta åtminstone 8 personer (men som mättade mig, annie och Kim. 3 pers. Hah-hah-hah). Halvera mängden, och du får en måltid för iallafall 4 normala personer?

Den här soppan är relativt kalorisnål beroende på vad man väljer att ha ner och hur man väljer att tillaga den. Strunta i att steka löken i smör, ge fan i grädden, ta mindre buljong och mer krydda, tillsätt mindre vatten, ge blanka fan i korven och redningen om du vill reducera kalorierna så hårt det går. Jag skulle antagligen behöva det, och gärna göra det om det inte vore så att jag mestandels lagar mat åt andra som jag gärna vill föda på annat än vatten och grönt.

Nu råkar det vara så att jag inte riktigt har koll på mina råvarumängder när jag lagar mat.
Men detta är ungefärligt, och kan självfallet anpassas efter eget tycke:
  • 3 stora gula lökar
  • 1 kg fryst broccoli
  • 3-4 köttbuljongtärningar
  • En rejäl skvätt mjölk (eller grädde om man känner för det)
  • Några vanliga korvar, skivade
  • Lite vetemjöl att reda av med. Detta är inte nödvändigt men resultatet blir betydligt bättre.
Kryddor: Vitlökspulver, salt och peppar.

Stek lökarna lite halvmjuka i smör direkt i kastrullen. Lägg ner broccolin och dra över med vatten så att det knappt täcker broccolin (beroende på hur tjock soppa du vill ha). Även buljongen läggs ner.

Koka broccolin genommjuk och använd en stavmixer (eller liknande) för att mixa livet ur soppan tills allt är finfördelat. Häll ner lite mjölk och red med vetemjöl (du behöver inte reda av om du använder grädde). Stek korvskivorna separat tills de får önskad stekyta och ha ner i soppan. Vill man inte ha dem förstekta kastar man bara ner dem direkt.

Krydda och ät med en klick creme fraiche. Oh nom nom nom för oss simpla, okräsna grönsaksälskare




Den må få en mystiskt grön färg, men det är god om man gör den på rätt sätt!
(förutsatt att man gillar grönsaker också, ja)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0