Lite om tecknandets fasor samt inspo

Jag tror mig veta varför jag fortfarande ligger så djupt i min tecknarsvacka. Jag är så otroligt otränad i att använda en stompfer, nej i att skugga överhuvudtaget. Jag vågar oftast inte i rädsla av att förstöra bilden, ingen teckning får bli ett misslyckande ! Ibland känns som att det är min enda bra egenskap, att teckna, och visar jag mig dålig på det har jag inga goda egenskaper kvar. Självklart vet jag att perfektion är ouppnåeligt, men det får fan inte bli rentav dåligt. Jag har känslomässigt inte råd med dåliga bilder, även om jag vet att man måste skapa och återskapa för att bli bättre. Blah

Färglägga vågar jag inte heller. När det gäller färglägganden står jag där som en hjälplös fågelunge, jag har i hela min seriösa tecknarkarriär tecknat i svartvitt (eller blå/röd/whateverfärgad penna, huvudsaken var att jag inte färglägger). Även här handlar det om att jag inte vågar, färglägga kan man ju ändå göra digitalt i efterhand. Färglägger man papperet finns det ingen återvändo, färglägger man digitalt finns det. Åh, vad jag verkligen avundas de som kan arbeta med färg ..

Penslar är en fasa. Har målat med oljefärg sen jag var liten men mot slutet har det nu blivit mest tecknande. Lättare att perfektionspricka med en stiftpenna. Oljefärg gillar jag även om tålamodet tryter ibland. Akryl har jag gjort 2-3 tavlor med, men jag förstår mig inte på det materialet. Hur i helvete ska man fadea så det ser snyggt ut med så kort torktid ?! Nej, det där med pensel är så svårt enligt mig, men det beror antagligen på att jag är otränad och perfektionistisk. Som sagt, jag har inte råd med misslyckanden. Vilket i sig är synd, hade jag bara vågat försöka hade jag hunnit utvecklas mycket mer..

Akvarell ser så underbart ut, men verkar ack så svårt. Jag avundas alla som kan skugga, teckna i färg, måla med akryl och framför allt akvarellkonstnärer. Blä, borde sätta igång och skapa istället för att sitta här och gnälla.

Akvarell + tusch. Häpnadsväckande, helt galet

http://emmaogren.blogg.se


Blyerts. Har kollat in henne ett tag nu och får fortfarande prestationsångest

http://kandeedrawings.blogg.se/

 

Akvarell. Why, why ?

http://lindaaaa.blogg.se/

Blyerts. Hon är helt enkelt för grym de här tjejen.
Teckningarna ser für helvede ut som fotografier. Stunning

http://lindaaaa.blogg.se/


Prestationsångest och mindrevärdeskomplex är vad jag får av att spana in dessa teckningsbloggar. Träna är vad jag måste göra för att bli lika duktig, men ack, ack, ack, varför kan man inte bli lika duktig sådär poff över en natt ?! Frustrating

Kommentarer
Postat av: Wipanee Chailom Stenberg

Sätt igång med vad du tror att du inte är bra på!

Det blir säkert jätte bra one day, Y get it?

Wait and see!

2010-08-06 @ 10:26:51
Postat av: Wipanee Chailom Stenberg

2010-08-06 @ 10:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0