Gräddstuvad svamp och baconröra med ris

Ok, nu ser det jävligt slemmigt ut men jag skyller på min usla kamera. Tro det eller ej, men den där geggan på bilden var faktiskt jättegod! Tänker därmed dela med mig av receptet, perfekt för lata ungkarlar som inte är särskilt intresserade i matlagning. Å andra sidan är det nog lättare att göra korv stroganoff än det här, haha

Nu gjorde jag inte riktigt som jag skriver, men jag ändrar till det bättre. Jag var nämligen tvungen att reda med en toppredning eftersom grädden tog slut .. Och btw. Jag använde mig av trattkantareller, men champinjoner eller kantareller blir nog gott det med.

1 gul lök
1 pkt bacon (eller mer om så önskas)
½ purjolök
valfri svamp (inte en aning om hur mycket det var, tog bara en påse. Men det är väl bara att gå efter tycke)
3 ½ dl grädde
1 pkt creme fraiche
steksmör

Smaksätt efter eget tycke
vitlök
peppar
grillkrydda
köttfond/buljong (observera att det är bäst att ha i fond/smula ner buljongen när du tillsätter grädden/creme fraichen)

Hacka den gula löken och skär bacon i bitar. Stek på rätt hög värme tills löken börjar mjukna och baconet får en yta. Lägg i svampen och stek en kort stund innan du häller på grädde och creme fraiche. Låt det puttra tills det tjocknar litegrann, det är även nu du ska smula ner buljongen/fonden om så behövs. Skiva purjolöken och strö den ovanpå kletet efter att du kryddat. Ät med ris!


Kommentarer
Postat av: Ida

Mums. Ser jätte gott ut=)

2010-08-27 @ 06:43:35
URL: http://fuschsia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0