Sthlm #2 - Gul Currygryta

Okej. Igår var det jag som stod för middagen, både ekonomiskt och praktiskt. Jag och Affe bjöd hem Hugo och Ullis på middag, de fick dessutom stå för vinet. Sjutton öl och tre liter rödvin tog tydligen slut på en kväll/natt .. Iallafall, det blev en gul currykycklinggryta med chili och ris. Till efterätt var det tänkt med äppelkaka och glass, men den orkade ingen haha. Mer till mig dagen efter. Tänkte skriva ner receptet på grytan, för den var verkligen skitgod ! (hann inte få i mig något mer än nån sked vid provsmakningen eftersom grytan gick åt haha ..)

Lite om hur jag tänkte runt receptet först: Hittade ett recept på currygryta när jag bläddrade runt bland receptförslag att ha till middagen. Jag ville bjuda på något thailändskt, och ändrade om lite i receptet jag hade hittat, lade till lite grejer och så för att dra smaken åt det mer thailändska hållet utan att låta den ta över helt. Resultatet blev totalt lovely !
2 dl creme fraiche
1 burk kokosmjölk (400ml)
1 stor röd paprika
1 hel purjolök
3-4 små chilifrukter
ca 4 kycklingfileér
ca 5 skivor bacon
ca 6 vitlöksklyftor
Kryddor - Jag använder aldrig mått när jag kryddar, borde kanske göra det ..

koriander (jag använde torkad på burk)
grovmalen svartpeppar
grillkrydda
gul curry
cayenne
Mängden grönsaker och kött kan självklart varieras efter smak, och lägg mer än gärna till saker om ni kommer på något som skulle passa. Det är väl det som skiljer en kock från resten av folket, att man inte blint följer recept ?
1. Hacka vitlöken, paprikan och purjolöken. Skär kycklingen i önskad form och stek tillsammans med vitlöken i smör. På med lite curry, så det doftar sådär ljuvligt. Skär bacon och tillsätt det tillsammans med paprika och purjo. Stek tills köttet ser klart ut.
2. Häll på creme fraiche och kokosmjölk och ner med skuren chili. Krydda sedan efter smak
(men jag rekommenderar en halv burk curry. Å andra sidan är jag lite väl förtjust i kryddor).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0