Rotsakssoppa med kyckling

Var hos Kim i Öebo senaste helgen. Fest hos Philip lilla på fredagen och jobb 03.00-08.20 lördag natt på DeceptiCon som hölls i kulturhuset. Åt tacos och en väldigt simpel rotsaks/kycklingsoppa på lördagen. Ville bara dela med mig av ett recept som för en gångs skull inte räcker till 15 personer!

ca 3-4 port
(eller fler? Jag äter ju som en häst också..)

1 stor gul lök
3 skapligt stora potatisar
1 liten (hel) purjolök
1 buljongtärning
1 stort kycklinglår (med ben och hela köret)
(Morötter brukar passa också)

Timjan
Liten skvätt soja
Svartpepparkorn (grovmalen lär väl också funka, kornen är bara jobbiga att tugga på)
Vitlökspulver i mängder (som alltid när jag lagar mat)

Tärna allt som går att tärna och kasta ner allt förutom purjolöken i en gryta med vatten. Purjolöken ska i halvvägs så den inte kokar helt sönder, men det är väl en smaksak. Låt koka tills kycklingen är klar (inte stormkoka dock), och gärna lite till. Låt det gärna stå i en timme och puttra så är du säker. Krydda, smaka av och ät med vad fan du vill äta med.

 

Tacofärsen har inget med receptet att göra.

Det är soppan bredvid.. Hur många portioner skulle ni säga att det var? Två Tanyor om jag får säga det

själv, men jag får ju tänka på att en normal människa äter ungeför tre gånger så mycket mindre än mig..

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0