Älgkalvsgryta med lingon

Just nu har jag och Affs lite bråttom till hamnen, vi joinar kryssningen Far skulle på ! Så jag tänkte bara skriva upp ett recept jag inte hinner skriva för hand nu, ska testa så snart jag kan !

Kommer självklart att böka runt och möblera om i receptet när jag lagar grytan själv, byta ut livsmedel och så, men just nu har jag inte tid att göra annat än att kopiera direkt ur receptboken.

4-5 pers
3 rödlökar
2 vitlöksklyftor (jag kommer garanterat att överdosera)
300g svamp
2 paket renskav (ca 240g)
3-4 stötta enbär
2 msk torkad timjan
1 msk soja
2 dl matgrädde
ca 2 msk koncentrerad tomatpuré
ca 4 dl mörk buljong
ca 1 dl frysta lingon
salt/peppar
olja

Skala/hacka lök och vitlök och putsa svampen: dela större svampar i mindre bitar. Fräs löken glansig i olja, lägg i svampen och stek mer. Lägg i renskav och enbär och stek 4-5 minuter under omrörning. Krydda. Häll på buljong, blanda i timjan och låt grytan puttra under lock ca 5 min. Häll på soja, tomatpuré och grädde, rör om och koka upp. Dra pannan av plattan, strö över lingon och servera med nykokt mandelpotatis eller ris. (Eller mos kanske ?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0